سومین روز مذاکرات “سد النهضه” در واشنگتن

بین الملل
برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

وب سایت خبری خبر جور در راستای ارائه اخبار در ضمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه
بین الملل خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

سد النهضه

مسئولان مصر، سودان و اتیوپی امروز چهارشنبه گفتگوها درباره سد النهضه را برای سومین روز متوالی در واشنگتن از سرگرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المصراوی، وزارت خارجه مصر امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، مذاکرات مصر، اتیوپی و سودان در واشنگتن برای سومین روز پیاپی با هدف بررسی تمامی ابعاد اصول ذخیره آب در سد النهضه و راه‌اندازی آن ادامه دارد.

بر اساس توییت احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر، دومین روز نشست سه طرف مصر، اتیوپی و سودان درباره سد النهضه با حضور رئیس بانک جهانی برگزار شد.

همچنین استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه دیدارهایی با هر سه طرف درباره اصول ذخیره آب در سد النهضه و راه‌اندازی آن و نیز نشست‌های متعددی در سطح فنی برای بررسی جزئیات این مساله داشت.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه مصر، در روز اول نشست بررسی آخرین تحولات مذاکرات سد النهضه که در ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا برگزار شد، علاوه بر وزرای خارجه و منابع آبی مصر دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی نیز در این نشست حضور داشت و ریاست این نشست بر عهده وزیر خزانه‌داری آمریکا بود.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در این نشست از توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به این پرونده حساس و "تلاش سازنده" منوچن و تیم همراهش تقدیر و تشکر کرده و بر آمادگی قاهره برای ادامه دادن به مذاکرات در روزهای آتی جهت دستیابی به یک توافق عادلانه و متعادل تاکید کرد.

پیشتر وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرده بود، بر اساس اصل همکاری صادقانه برای دستیابی به توافقی منصفانه و متعادل در چارچوب تلاش‌ها جهت حفظ منافع مردم مصر در این نشست دو روزه حضور خواهد داشت.

دور چهارم مذاکرات مصر، اتیوپی و سودان درباره سد النهضه اتیوپی روز پنج‌شنبه بدون دستیابی به توافقی پایان یافت.

مصر از این نگران است که سد النهضه از سهم این کشور در منابع آب رودخانه نیل بکاهد. در مقابل اتیوپی بر نیاز خود به این سد برای تولید برق تاکید دارد.

مذاکرات قاهره، خارطوم و آدیس آبابا در طول ۹ سال گذشته تاکنون به هیچ توافقی منجر نشده است اما این سه کشور در نشستی که نوامبر برگزار شد، تاریخ ۱۵ ژانویه را مهلت دستیابی به توافقی میان یکدیگر تعیین کردند.

انتهای پیام

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع