افشاگری گاردین از جزییات انتقال شبه نظامیان از سوریه به لیبی

بین الملل
برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

وب سایت خبری خبر جور در راستای ارائه اخبار در ضمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه
بین الملل خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

درگیری در لیبی

منابع سوری در سه کشور گفتند، در مجموع ۲۰۰۰ شبه‌نظامی از سوریه برای نبرد در میادین درگیری لیبی از ترکیه وارد این کشور شده‌اند یا به زودی راهی می‌شوند. این تحرکی بی‌سابقه است که تهدید می‌کند جنگ داخلی غیرقابل تحمل این کشور شمال آفریقا پیچیده‌تر شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این استقرار نیروها پس از توافق ماه گذشته ترکیه برای کمک به فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی انجام شد. دولت السراج تحت حمایت سازمان ملل متحد است و ماه‌هاست با کمپین خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی درگیر است.

یک تحلیلگر ارشد لیبی در گروه بین‌المللی بحران گفت: این شرایط به نسبت سوریه بسیار متفاوت است. احساسات ضد ترکیه‌ای به دلیل مداخله آنکارا بسیار قوی است و ممکن است در نتیجه این افزایش یابد و به نفع حفتر تمام شود.

اعزام اولیه ۳۰۰ مرد از "ارتش ملی سوریه" (SNA)، چتری از گروه‌های شورشی در سوریه با تأمین مالی ترکیه، از طریق گذرگاه مرزی نظامی "هوار کیلیس" در ۲۴ دسامبر از سوریه خارج شد و در ۲۹ دسامبر نیز ۳۵۰ تن دیگر به دنبال آن‌ها رفتند. سپس آن‌ها به طرابلس، پایتخت لیبی پرواز کردند و در آنجا به مواضع خط مقدم در شرق این شهر اعزام شدند.

۱۳۵۰ تن دیگر هم در ۵ ژانویه وارد ترکیه شدند. برخی از آن‌ها پس از آن به لیبی اعزام شدند و برخی دیگر هنوز هم در اردوگاه‌های جنوب ترکیه تحت آموزش هستند. تعداد بیشتری از نیروهای وابسته به گروه تروریستی فیلق الشام هم قصد سفر به لیبی را دارند. این آمارها بسیار بالاتر از برآوردهای پیشین است.

به گفته منابع "ارتش ملی سوریه"، این شبه‌نظامیان قرارداد مستقیم شش ماهه با دولت وفاق ملی لیبی دارند نه با ارتش ترکیه و مبلغ آن ماهیانه ۲۰۰۰ دلار است. آن‌ها در سوریه ماهیانه ۴۵۰ تا ۵۵۰ لیر ترکیه می‌گرفتند. ترکیه به همگی آن‌ها وعده توخالی تابعیت ترکیه داده است و سال‌هاست از این ترفند برای فریفتن شبه‌نظامیان استفاده می‌کند. ترکیه همچنین هزینه‌های درمانی این نیروها را پرداخت می‌کند و ملزم است اجساد کشته‌شدگان را به سوریه بازگرداند. روزنامه گاردین تایید می‌کند، تاکنون دست‌کم چهار سوری در لیبی کشته شدند.

هم آنکارا و هم طرابلس بارها حضور شبه‌نظامیان سوری در لیبی را تکذیب کرده‌اند. گاردین متوجه شده است که شبه‌نظامیان سوری در این کشور از فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و افشای محل حضورشان منع شده‌اند. گاردین ماه گذشته هم گزارش داد، ۳۰۰۰ سودانی برای جنگ با حفتر به بنغازی اعزام شده و به حدود ۶۰۰ مزدور روس ملحق شده‌اند و همین نشانه‌ای دیگری از تشدید پارامترهای این درگیری است.

انتهای پیام

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع